Äntligen färdigt, växthuset är i sin ordning för denna säsongen!

Efter några dagars pysslande så är säsongen igång,
alla fröer satta och de första tomatplantorna planterade.
Inom några veckor ska vi även sätta gurkor och sallader,
men gurkorna är för otåliga för att planteras nu.

Jag låter kanske töntig som planterar och odlar, men jag tror
att ni missar någonting rejält om ni inte har provat själva.
Ni kan nog inte förstå hur underbart det är på sommaren att kunna
plocka in egna grönsaker (HELT utan kemikalier och skit), solvarma tomater i
sommarsalladen eller en knippe morötter till kvällen.
Det är dessuotom avkoppling att sitta inne i växkhuset,
känna alla friska dofter och kunna pyssla med växterna.
 

Här växer min vän Hallonplantan (minst tre meter långa
rankor som klättrar över hela taket, och världens
godaste frukter) och på bänken så försår pumpor till hösten.

I mitt fall har jag ett ganska så stort växthus med mycket golvyta,
så funderar helt ärligt på att sätta in ett litet runt cafebord och ett
par stolar, en mängd levande ljus och lycktor.
Tänk er en sen sommarnatt, sitta tillsammans med en vän och ett
glas vitt under glastaket, massa levande ljus och
samtidigt ser man ut över stjärnhimmelen.



Nu skrev jag kanske TÖNT i min egen panna, men det tänker jag faktiskt
leva med, för det här är ett intresse som vissa somrar vaknar till liv.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0